26 november 2022

Boutinot Wines Vyf.vyf Sauvignon Blanc 2020

boutinot-wines-vyf-sauvignon-blanc
Een Zuid-Afrikaanse wijn van sauvignon blanc druiven geïmporteerd door en afgevuld bij het Franse huis Boutinot. Het typerende Zuid-Afrikaanse zegel ontbreekt dan ook op de flessenhals. Op het etiket de naam van de wijn die is afgeleid van het alcoholpercentage: 5,5% oftewel Vyf.vyf. Verkrijgbaar bij de ALDI voor net geen drie euro, uiteraard geen hout. Op internet vond ik niet veel over deze wijn. Ik heb dus geen idee of er gedeeltelijk is gede-alcoholiseerd of dat de vergisting heel vroeg al is gestopt. Dat laatste zou betekenen dat ik een zoete wijn mag verwachten. Ik schroef 'm open om dat uit te gaan vinden. In het glas is-ie helder, redelijk intens goud-geel gekleurd, stil. In de neus niet meteen dat typische stuivende karakter van Sauvignon Blanc, iets ingetogen, citroen, mango, peer, gele appel. In de mond zoet maar verre van plakkerig, fris, hoge zuren, strak, korte afdronk en overduidelijk gede-alcoholiseerd. De smaakintensiteit is niet hoog, een beetje dunnetjes zelfs, een lichte honingtoets, mango, citroen, gele appel, peer. Door het gebrek aan (meer) alcohol komt-ie eerder over als frisdrank of wit druivensap dan als wijn. Op het achteretiket staat ook nog een "best before" datum. Die ligt ongeveer acht maanden verder van de aanschafdatum. Maar ja, oogstjaar 2020 had natuurlijk allang uitverkocht moeten zijn. Snel openen dus en doordrinken. Ik heb het na één glas wel gezien en spoel de rest door de gootsteen. Niet mijn ding.