28 september 2018

Stormhoek WO Western Cape Rosé 2018

De vorige keer dat ik Stormhoek rosé beschreef, stond er nog op het etiket van welk druivenras hij was vervaardigd. Ondanks een welkome modernisering van dat etiket laat oogstjaar 2018 mij in het ongewisse en de site biedt ook al geen soelaas. Ik ga uit van wederom merlot maar voor de zekerheid rubriceer ik hem toch maar even als blend. Net terug van vakantie uit Frankrijk alwaar ik alleen maar bag-in-box rosé heb gedronken, grijp ik thuis als eerste toch nog even naar de rosé. Alcohol is 12,5%, geen hout. Helder, oranje-rood in het glas, gemiddelde kleurintensiteit voor rosé. "Droge" neus, ingetogen, rood fruit, citrusfruit. In de mond droog, lekkere hoge zuurtjes, speekselopwekkend, klein bittertje. Iets lager dan gemiddelde smaakintensiteit, subtiel, elegant, citroen, rode grapefruit, bloedsinaasappel, aardbeitjes. Nog steeds is-ie heerlijk, weer schaar ik hem bij mijn aanraders, inclusief wijnsteenzuurkristallen (3x woordwaarde), geen probleem. Verkrijgbaar bij de AH, regelmatig in de bonus.