26 juni 2018

Warre's Otima Ten Year Old Tawny Port

Tijdens een voorronde van "Vinoloog van het Jaar" tuinde ik er in, of moet ik zeggen: taande ik er in. Ik heb geleerd dat Tawny Port "getaand" is, bruin dus. Toen ik een rode vloeistof in m'n glas zag zitten schreef ik de Tawny als optie daarom meteen af. Nu heb ik al eerder "rode" Tawny in m'n glas gehad dus ik had er op bedacht kunnen zijn maar ik was er kennelijk niet helemaal bij. Vandaag heb ik er weer een in m'n glas die niet volledig getaand is maar rood met een oranje rand, beetje baksteen. In de neus bruine appel, rumrozijnen, krenten, tutti-frutti, zongedroogd zwart fruit. Zacht in de mond, zoet met mooie hoge zuren, alcoholisch. Hele hoge smaakintensiteit, bruine appel, rumrozijnen, krenten, rinse appelstroop, notig, lange afdronk. Alcohol is 20%, tien jaar opvoeding in gebruikt groot hout, een blend van de druivenrassen touriga nacional, touriga franca, tinta barroca, tempranillo en tinta cão. Verkrijgbaar bij de Albert Heijn.