Voor mijn vaste lezers val ik wellicht in herhaling maar voor diegene die dit voor het eerst leest is het misschien een nieuwtje: in bepaalde wijnlanden mag je pontificaal het druivenras op het etiket vermelden wanneer deze er voor minimaal 85% in verwerkt is. Voor deze 'Merlot' is dat dan ook precies 85% maar ik rubriceer hem alleen als mono-cépage wanneer de druif er voor de volle 100% in zit. Bij deze Chileense
Cono Sur, sponsor van de op handen zijnde Tour De France 2015, zit er nog een hele hoop interessants bij. Te weten: cabernet sauvignon 7%, malbec 5%, syrah 1%, petit verdot 1% en alicante bouschet 1%. Zonde om die niet allemaal te vermelden. Het kan immers een hele hoop uitmaken voor wat betreft het karakter en de smaak van de wijn. Alcohol is 14%, vergisting en rijping vond plaats in roestvrij staal. Verkrijgbaar bij de Mitra voor €5,99... per doos voordeliger en regelmatig in de aanbieding. In het glas paars gekleurd, intensiteit 3 uit 5. Een intens aroma, mooie neus, een stalletje, animaal, rood en zwart fruit. In de mond een zoetje, hoge zuren, malo, rond, een hoge smaakintensiteit van vooral kersen. Ben heel benieuwd hoe deze zich zal ontwikkelen en zal smaken over twee jaar bijvoorbeeld. Maar ja, dan is-ie niet actueel meer, qua nieuwswaarde dan.