28 april 2015

Dagernova Dernauer Klosterberg Ahr Spätburgunder trocken 2012

Je kent dat wel: je drinkt een wijn op vakantie die je helemaal te gek vindt. Je slaat er een doosje, of meerdere, van in om mee retour Nederland te nemen. Thuis smaakt-ie echter anders dan op vakantie. Het vakantiegevoel is niet bij de fles inbegrepen, jammer. Ik heb goede herinneringen aan een trip, hoe kort ook, naar het Ahrtal. Slechts twee dagen, één overnachting. Wel heel veel moois gezien, gegeten en gedronken. Ook veel flessen ingeslagen en mee terug genomen, allemaal al op en besproken. Afgelopen december zag ik deze Ahr Spätburgunder in het assortiment van de Gall & Gall staan. Die moest ik hebben. Zou ik met dit exemplaar weer wat herinneringen kunnen ophalen? Alcohol is 12,5%, geen hout of wellicht heel groot hout. In het glas helder, heel licht maar fel scharlakenrood, minuscule belletjes aan het oppervlak bij de glasrand. In de neus een feest der herkenning, typische Ahr Spätburgunder, ik kan niet anders zeggen. Aardbeitjes, grapefruit, hintje kreupelhout. Het feest gaat door in de mond. Aardbeitjes, een klein zoetje, hoge zuren, bittertje, rode grapefruit, fris, een lichte tongtinteling, speekselopwekkend, sappig, iets licht aards in de afdronk. Typisch Ahr Spätburgunder, heerlijk.