28 februari 2013

Mascaró Rubor Aurorae Cava Brut Rosé

M'n eerste rosé Cava. Tevens een voor mij nieuw druivenras: trepat, waarmee ik uitkom op 126 geproefde monocépages. Oké, het is een sprankelwijn en ook nog eens een rosé dus ik maak me geen illusies dat ik in deze wijn de karakteristieken van deze druif zal terug kunnen proeven maar ik kan hem wel weer afstrepen. Bij het ontkurken vallen gelijk de wijnkristallen op de kurk op en deze springt ook niet naar zijn champignonvorm terug, waarschijnlijk dus al een iets minder vers exemplaar. In het glas oranje/zalm gekleurd, een snel verdwijnende mousse, een aantal bubbelkettingen paarlen omhoog. Een wat muffe neus van gisttonen en champignon. In de mond droog en drogend, er zijn zelfs tannines aanwezig. Een medium volle smaak van gisttonen, noten, citroen, grapefruit, licht ziltig en wat droppigs in de afdronk. Zuren zijn al behoorlijk afgebouwd en hij eindigt met een bittertje. Ondanks een gemis aan wat 'fraîcheur' vind ik hem lekker wegdrinken.