27 februari 2013

Domaine Marcel Deiss Alsace 2010 blanc

Als ik een rubriek 'aparte blends' zou hebben dan zou deze wijn daar zeker in thuishoren. Marcel Deiss stopt maar liefst 13 verschillende druivenrassen in deze cuvée, allemaal toegestaan in de AOC Alsace. Dan moet ik toch nog even diep nadenken welke dat ook weer allemaal zijn en verder dan 9 kom ik eigenlijk niet. De boeken in dan maar. De gentil valt af; alhoewel aangeplant in de regio is hij niet toegestaan in de appellatie. Chasselas en savagnin kwamen niet bij me op, maar dan ben ik er nog niet. De uitkomst zit 'm in de drie verschillende muscats: ottonel, blanc à petit grains en rosé à petit grains worden apart vermeld. Concluderend: auxerrois blanc, pinot blanc, pinot gris, pinot noir (wit gevinifieerd natuurlijk), riesling, gewurztraminer, silvaner, chasselas, savagnin, chardonnay en de drie muscats moeten er allemaal in zitten. Alcohol is 13,5%. In het glas redelijk intens strogeel met een minuscuul bubbeltje. Een florale en zoete neus. Honing, mango, passievrucht, perzik, lychee en walnoot. In de mond een licht tinteltje, flink hoge zuren, mooi in balans met het aanwezige zoetje. Smaken van citroen, honing, ananas, lychee. Een zoet karakter maar toch strak. Gevaarlijk lekkere doordrinker die er, met het relatief hoge alcoholpercentage voor wit, vlot inhakt op een nuchtere maag. Een ellenlange afdronk, zelfs de volgende dag kon ik hem nog proeven.