11 december 2013

Bodegas Virgen del Águila DO Cariñena Monte Plogar Gran Reserva 2006

Soms heb je dat. Zin in een wijn waarbij de spreekwoordelijke splinters je tong prikkelen. Op koude winterse dagen naast het blok hout dat je op het haardvuur gooit, ook een blok hout 'in je bek'. Ooit vocht ik als een Don Quichot tegen deze vorm van wijnmishandeling maar inmiddels heb ik die periode achter me gelaten. Zo af en toe heeft een wijn hout nodig, liefst mooi gedoseerd, bij uitzondering 'over de top'. Don Quichot kwam uit Spanje, vineuze houtbommetjes vaak ook. Crianza, reserva, gran reserva; oplopende gradaties van houtopvoeding en wettelijk vastgelegd in Spanje. Gran reserva moet minimaal 18 maanden hebben gerust in eikenhouten barriques, één en ander afhankelijk vanuit welk wijngebied hij komt. Vandaag eentje uit Cariñena, een blend van cabernet sauvignon, tempranillo en garnacha, alcohol is 13,5%. In het glas diep donkerrood, intensiteit 4 uit 5. Een frisse, fruitige neus, geen spoortje van houtopvoeding merkbaar, een beetje stalig, rabarber, rode bessen. In de mond hoge zuren, nauwelijks tannines, fris, fruitig, rode bessen en dan eindelijk toch nog een flinke dosis kokos en in iets mindere mate vanille. Splinters blijven ruimschoots achterwege. Een beetje jammer, want met die verwachting trok ik 'm open. Ik vrees dat ik 'm dan een jaartje of vijf tot tien langer had moeten laten liggen. Hij is nu nog ontzettend jong, een beetje eenvoudig ook, weinig diepgang. Verder niks mis mee, sappig glas wijn.