14 februari 2011

La Tulipe de la Garde Merlot 2008

AH €3,74 in de bonus, normaal €4,99 alcoholpercentage 12% druivenras: merlot 100%. Ik heb lang gewacht met het openen van deze fles. Ik heb een hoge pet op van Ilja Gort, zijn doorzettingsvermogen en durf, zijn markante verschijning, zijn schrijfwijze, maar met merlot had ik eerder minder goeie ervaringen. Ik was bang dat ook Ilja hier niks van zou kunnen brouwen. Had ik het even goed mis! Ook wijnmaken is aan Ilja wel toevertrouwd. Heeft hij gelijk ook maar eventjes mijn vertrouwen in de merlot druif hersteld. Ze zeggen altijd dat de merlot zo'n allemansvriend is, maar na mijn eerdere ervaringen had ik daar mijn bedenkingen bij. Totdat ik deze fles proefde. Duidelijk primair aroma. Er zit een zoetje in de aanzet, en een bittertje in de afdronk. Het bittertje lijkt zelfs heel sterk op die van de Duitse spätburgunders. De tannines zijn heel licht, er zit een frisheid in de wijn, maar eerlijk gezegd kan ik niets meer proeven dan druiven en kersen. Een typische Bordeaux is een blend van de drie druivenrassen merlot, cabernet franc en cabernet sauvignon. Nu mist deze wijn twee van die drie druiven, maar ik meen toch iets wat voor een Bordeaux typerend is, terug te kunnen proeven in deze wijn.