09 december 2023

Donatien Bahuaud AOC Muscadet Sèvre & Maine Le Master 2016

donatien-bahuaud-muscadet-sevre-et-maine-le-master
Een witte wijn uit het oogstjaar 2016. Ik zag 'm staan op de webwinkel van Gall & Gall en dacht bij mezelf dat ze vast de site nog moesten aanpassen en wanneer ik deze zou bestellen ik ongetwijfeld een vers oogstjaar toegestuurd zou krijgen. Op hetzelfde moment dacht ik ook dat oogstjaar 2016 een topjaar was, Muscadet doorgaans strak staat van de zuren en de wijn meestal nog sur lies gaat, in dit geval maar liefst twaalf maanden met regelmatige bâttonage. Allemaal ingrediënten voor een fraaie oudering. Ik nam de gok, hoe die ook zou uitpakken, oud of jong, het moet mogelijk zijn om een goed exemplaar te krijgen in beide gevallen. Ik was blij verrast toen het uiteindelijk toch echt om oogstjaar 2016 bleek te gaan. Recentelijk proefde ik al twee witte Châteauneuf's-du-Pape uit datzelfde jaar die uitstekend waren en was eigenlijk weer op zoek naar een klasse-Muscadet. Ooit mocht ik er eentje uit oogstjaar 2008 proeven van Clos les Montys, excellent exemplaar, maar die heb ik nooit meer kunnen vinden. Terug naar het exemplaar van vandaag: 12% alcohol, geen hout, 100% melon de Bourgogne. Daags voordat een restaurant, ik noem verder geen namen, een Michelin-ster zou krijgen, genoot ik daar van een lunch waarbij een Muscadet werd ingeschonken. Ze wist me te vertellen dat de wijn gemaakt was van de druif muscat. Lijkt heel erg op Muscadet, geef ik toe, maar als ze nou gezegd zou hebben dat de wijn gemaakt zou zijn van de druif muscadet dan had ik dat minder erg gevonden. Zo wordt de druif melon de Bourgogne in bepaalde streken namelijk ook wel genoemd. Uiteraard heb ik haar gecorrigeerd maar dat zou niet nodig moeten zijn in zo'n uitstekend restaurant. Terug naar de wijn. In het glas helder, mooi intens strogeel, bijna oranje. Ingetogen neus, ziltigheid, zonnebloemolie, gistcellen. In de aanzet een heel klein fruitig zoetje, verder droog, strakke zuren, heel licht pétillant mondgevoel, iets drogend op de tanden, hele lange afdronk. Lage smaakintensiteit, eigenlijk iets aan de dunne kant zelfs maar wel in balans, een fraaie ziltigheid, citroen, zonnebloemolie. Ik vind 'm prachtig! Toegegeven, qua smaak is 't geen hoogvlieger en dan met name de intensiteit ervan maar wat ik proef stemt me uiterst tevreden. Niet te koud drinken, iets laten opwarmen in je glas. In combinatie met oesters of mossels is dit werelds!