23 december 2023

Grapebox Niederösterreich Sparkling Grüner Veltliner 2020

grapebox-niederosterreich-sparkling-gruner-veltliner
Wanneer ik de website van Grapebox invoer krijg ik een foutmelding. Wanneer ik het Google vind ik een verwijzing naar een Facebook-pagina. Daar is als laatste iets in 2018 gepost. Ik heb zo het vermoeden dat Grapebox ter ziele is gegaan. Via-via kreeg ik dit sprankelende exemplaar van de grüner veltliner, geen hout, alcohol is 12,5%. Op het etiket staat nog wel een handtekening, waarschijnlijk van de wijnmaker maar ik kan 'm niet ontcijferen. Precieze herkomst dus onbekend. Laat ik deze "bubbel" uit 2020 maar eens gewoon openen en proeven. D'r stond in ieder geval nog voldoende druk op want met een harde "plop" ging de kurk eraf. Bij het inschenken een langdurig aanhoudende mousse, grof schuim, grote bubbels, permanente bubbelkettingen. Helder in het glas, heel licht strogeel met een groene gloed. Licht aromatisch, iets grassig. Tintelend op de tong, klein zoetje, de zuren blijven achter, meer filmend dan strak, mini-bittertje, middellange afdronk. Lage smaakintensiteit, zoete gele appel, rijpe witte peer. Hele eenvoudige bubbel, wellicht was hij twee jaar geleden iets frisser. Het zoetje maakt 'm heel makkelijk weg te klokken.