16 december 2023

Weingut Müller DAC Kremstal Göttweiger Berg Grüner Veltliner 2019

weingut-mueller-gottweigerberg-gruner-veltliner
Ik drink te weinig Grüner Veltliners, dat wil zeggen: ik bespreek ze hier op Wijn-Blog te weinig. De laatste was in september 2020. Da's maar liefst drie jaar geleden! Wanneer hij op de wijnkaart staat laat ik 'm in een restaurant graag bij me inschenken. Laatst dronk ik er eentje bij m'n zwager die uit het assortiment van de Plus kwam. Die was erg lekker dus ligt-ie inmiddels in m'n keldertje. In de winkels staan of liggen verse exemplaren uit oogstjaar 2022, vandaag echter ga ik er eentje uit 2019 opentrekken, of liever: openschroeven. Bewust wat langer laten rijpen. Alcohol is 12%, geen hout. In het glas licht pétillant, helder, goud-geel met een licht groene gloed. Redelijk aromatisch, rijpingstonen, honing, ananas, citroen, grassig, gistcellen. In de mond nagenoeg beendroog, precieze hoge zuren, licht tintelend rond de tong, speekselopwekkend, strak, klein bittertje in de afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, citroen, mineralig, zonnebloemolie, wit pepertje. Een aantal jaren bewaard geweest in m'n klimaatkast en mede daarom eigenlijk nog heel jong en vief. Verse exemplaren zijn te koop bij Brederode Wijnkopers.