25 november 2023

Château Rollan de By AOC Bordeaux Le Blanc du Château Rollan de By 2019

chateau-rollan-le-blanc
Een droge witte wijn met een alcoholpercentage van maar liefst 15 procent kom ik zelden tegen, laat staan uit de Bordeaux. Wijnen van de druif sauvignon blanc ben ik in de loop der jaren steeds meer gaan waarderen. Heel benieuwd hoe dit relatief "oude" exemplaar zich gaat manifesteren. Geen vermelding van houtrijping of vergisting op hout, ik vermoed wel dat hij wat langer sur lies heeft gelegen, al is ook daarvan nergens melding gemaakt. Bij de eerste slok krijg ik echter meteen al een WoW!-moment. Wat is dit mooi! Geouderd, zeker... maar op zo'n fraaie wijze. Bij dit exemplaar krijg je een heel klein kijkje in de keuken van oranje wijn, qua smaak dan. Ik heb het niet over de vinificatie want die is gewoon traditioneel. Ook niet qua kleur want die is intens goudgeel, helder. Het aroma is eigenlijk de grootste indicator dat het om een iets oudere witte wijn gaat, boenwas, honing, walnoot, gisttonen maar ook nog behoorlijk wat dik tropisch fruit, mango, perzik, lychee. In de mond toch nog een klein zoetje, zeer aangenaam voor het mondgevoel, speekselopwekkend, voldoende zuren, meer filmend dan strak, klein bittertje, hele lange afdronk. Intense smaak, tropisch fruit voorop, mango, perzik, lychee, honing, licht ziltig ook, zonnebloemolie, licht notig, floraal. Wat is dit prachtig! Op hun eigen site staat dit te koop voor net geen dertig euro, ik pakte 'm van het schap van de Intermarché voor een tientje minder dan dat. Voor veel consumenten is twintig euro voor een fles wijn een hoop geld maar ik vind die prijs het dubbel en dwars waard voor dit exemplaar. Zeker wanneer je nagaat dat het hier een Sauvignon Blanc betreft. Dit is zo a-typisch voor het ras, het is bijna alsof er viognier in m'n glas zit. Als elke wijnmaker zijn Sauvignon Blanc op deze manier zou weten te maken dan zou het een veel populairder druivenras zijn en datzelfde geldt dan natuurlijk voor de wijnen ervan. Ik ben uitermate geïntigreerd door deze wijn.