11 november 2023

Domaine Lafage AOP Côtes du Roussillon Les Aspres 'Léa' 2015

domaine-lafage-les-aspres-lea
Ik open weer een wijn uit het oogstjaar 2015. In het recente verleden met wisselende resultaten, vlak na de uitgave van het oogstjaar een overweldigend succesnummer, heel algemeen gesproken dan. En dan heb ik het over het oogstjaar zelf, niet over deze wijn in het bijzonder. Voor wat betreft dit exemplaar ga ik dat nu ondervinden. Ik neem mijn voorraad wijnen weer eens onder de loep. Aangezien ik steeds minder tolerant aan het worden ben ten opzichte van rode wijnen, ik word er sneller moe van dan van wit, ben ik deze eerst aan het opmaken. Tevens de wijnen die hoog in de alcohol zitten gaan er als eerste uit. Ik zit nu al een aantal wijnen achter elkaar op 14 procent of hoger. Op zich is een hoog alcoholpercentage geen ramp maar er moet wel balans in zitten. Het exemplaar van vandaag zit op 14,5%. De gebruikte druivenrassen zijn garnacha (grenache noir) 50%, carignan 30% en syrah 20%. Rijping duurde 12 tot 15 maanden in Franse eikenhouten "bourguignonnes". Dat zijn vaten met een inhoud van 228 liter daar waar een barrique een inhoud van 225 liter heeft. In het glas mooi helder, fonkelend, fel scharlakenrood gekleurd, intensiteit 2 uit 5. Een ingetogen neus, er springt weinig specifiek het glas uit. Heel licht boers, tikje kruidig, knisperend vers rood fruit, bessen, aardbeien. Heel zacht mondgevoel, afgeronde tannines (1 uit 5), enorm sappig, klein bittertje, fraaie en prachtig gebalanceerde zuren, strak, middellange afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, hoge concentratie, rood fruit, bessen, aardbeien, licht animaal, leer, licht kruidig. Fraai gebalanceerde wijn, hele elegante stijl, perfect op dronk, à point. Dit is weer zo'n kwaliteitswijn die het niet moet hebben van een "overwhelming in your face" intimidatie maar juist van subtiliteit, elegantie en vooral balans. Deze fles kwam bij die hele leuke winkel Barrels to Bottles uit Rotterdam vandaan.