25 augustus 2023

Vinoking Wines DOC Vinho Verde Vellus Alvarinho 2018

vinoking-wines-vinho-verde-vellus-alvarinho
Meteen een andere witte wijn uit 2018 erachteraan dan maar. Portugese Vinho Verde van de druif alvarinho, equivalent van de Spaanse albariño. Algemeen gesproken een frisse wijn, vaak met een lichte tinteling, iets ziltig en uitstekend te paren met de klassieke gegrilde sardientjes, natuurlijk bij voorkeur in de regio Minho te Portugal of Galicië in Noord-Spanje. Ik ga eens even proeven of deze aan mijn verwachting gaat voldoen. In het glas iets pétillant, redelijk intens strogeel van kleur met een licht groene zweem. Gematigd aromatisch, zonnebloemolie, citroen, ziltigheid. In de mond een tinteling rond de tong, droog, mooi gedoseerde zuren, klein bittertje, middellange afdronk. Hoge concentratie in de smaak, niet intens, ziltig vooral, citroen, limoen, grapefruit. Met slechts 12,5% alcohol en uiteraard geen houtrijping klokt dit veel te gemakkelijk achterover. Ik proef dat er rijpingstonen duidelijk aanwezig zijn maar juist daarom moet je er iets bij eten. Behalve die gegrilde sardines zijn oesters ook een hele goede optie, dorade van de grill, mossels, sushi en nog veel meer combinaties zijn te verzinnen. Het water loopt me al in de mond. Ik had nog wat paella met zeevruchten over van de vorige dag. Ietsje opgepimpt met sambal om het wat pittiger te maken en zowaar leek de wijn daardoor zelfs iets zoeter te worden. Dit bleek goed te matchen. Over goed matchen gesproken: bij Restaurant Concours doen ze dat ook met deze wijn.