20 augustus 2023

Bodega Pago de Cirsus DO Navarra Chardonnay Fermentado en Barrica 2018

bodega-pago-de-cirsus-chardonnay
Vandaag wederom een "krijgertje" in m'n glas. Opgeslagen geweest in een schuurtje onder extreem wisselende temperaturen, staand. Ik ga me er over ontfermen, nooit te beroerd om mensen van hun wijn af te helpen. Wanneer ik op het internet meer over deze wijn probeer te vinden slaat bij mij de twijfel toe of het hier wellicht een Vino de Pago betreft, de hoogst haalbare classificatie in Spanje. De naam van de bodega doet het vermoeden maar dat kan ook een tactisch gekozen naam zijn. Op hun eigen site en sites van doorverkopers wordt stellig beweerd dat het een Vino de Pago is. Op het achteretiket staat echter zeer duidelijk DO Navarra vermeld in plaats van de naam van de DO Pago. Pago de Cirsus zou moeten vallen onder de Pago Bolandin. Deze is echter pas op 31 mei 2022 goedgekeurd dus met zekerheid kan ik nu zeggen dat de wijn in m'n glas zeker geen Vino de Pago is. Oogstjaar 2018, op dit moment mijn favoriete jaar voor witte wijn. Ik weet niet waarom maar alle witte wijnen uit 2018 die ik tot nu toe heb geproefd hebben door de jaren heen niet alleen de tand des tijds doorstaan maar zijn kwalitatief gewoon goed en heel erg smakelijk bovendien. Soms zelfs lekkerder dan wanneer ik ze meteen na "release" zou proeven. De wijn van vandaag is daarop gelukkig geen uitzondering. Alcohol is maar liefst 14,5%, negen maanden rijping op nieuw Frans eikenhout van Allier. In het glas helder, redelijk intens van kleur, strogeel tot goudgeel. Meteen na het openen komen de hout- en vanilletonen naar voren. Op dag twee zijn deze schitterend in de wijn verweven. Dan ruikt de wijn heel fris, venkel, zonnebloemolie, tropisch fruit, licht prikkelend hoog in de neus. In de mond een fraai fruitig zoetje, mooie zuren, meer strak dan filmend, klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, vanille voorop, tropisch fruit volgend, mango, hintje citroen. Het redelijk hoge alcoholpercentage maakt 'm echter iets minder makkelijk doordrinkbaar, het vermoeit een beetje. Kwalitatief is dit echter een zeer goede wijn. Als de rest van het gamma van Bodega Pago de Cirsus deze kwaliteit of hoger heeft dan is het voor mij geen verrassing dat ze inmiddels de classificatie Vino de Pago mogen dragen. Google maar even voor de verkooppunten want dat zijn er eigenlijk best nog veel.