15 oktober 2022

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2017

emiliana-organic-vineyards-coyam
Nog voordat ik de wijn heb geproefd, staat-ie al als aanrader gerubriceerd. Totaal bevooroordeeld natuurlijk maar elk jaar weer voldoet deze wijn volledig aan mijn verwachtingen, dus waarom niet? Wat welk elk jaar verandert is de druivensamenstelling van de blend. Oogstjaar 2017 bestaat dit keer uit syrah 43%, carmenère 29%, cabernet sauvignon 12%, mourvèdre 5%, petit verdot 3%, carignan 3%, malbec 2%, garnacha 2% en tempranillo 1%. Ook de rijping kan verschillen per jaar, in dit geval verbleef 75% van de wijn in barriques van Frans eikenhout, een mix van nieuw, tweedejaars en derdejaars, 20% van de wijn verbleef in grote foeders van 2000 en 5000 liter en 5% van de wijn ging in betonnen eieren voor een periode van veertien maanden in totaal. Het alcoholpercentage kwam dit jaar uit op 14,6%. In het glas heel licht nevelig, een diep magenta tot paarse kleur, intensiteit 4 uit 5. Gematigd aromatisch, licht aards, rood fruit, rozenbottel, kers, iets floraal, dennenhars, eucalyptus. Weer lekker complex dus. In de mond een minizoetje, een seconde ongeveer daarna komt-ie weer droog over, hoge speekselopwekkende zuren, enorm sappig, iets drogende tannines op m'n tanden (3 uit 5), klein bittertje, hele lange afdronk. Hoge smaakintensiteit over een breed spectrum, eigenlijk komt hij meteen redelijk aards en boers over, ik maak geen bezwaar. Gelukkig wordt ook het fruit niet vergeten, rijp rood en zwart fruit, kersen en pruimen voorop, ook rozenbottel, toefje vanille, kruidig, floraal, je proeft wel dat het hout er zit maar ze zijn er weer in geslaagd dit nog beter te laten integreren. De balans is echt perfect nu, de wijn is à point, er is complexiteit, spanning, een enorm hoge "doordrinkfactor". Al schrijvende realiseer ik me dat ik de oogstjaren 2019 en 2020 nog mis in m'n voorraad. Laat ik dan maar gelijk naar de Albert Heijn XL gaan om de verzameling compleet te maken. In de jaarlijkse fact-sheet staat zoals gewoonlijk vermeld dat je de wijn nog tien jaar kunt bewaren. Ik heb nog steeds een experimentje lopen met de editie van 2012. Eén van de weinige wijnen waarvan ik meerdere flessen heb aangeschaft puur en alleen om het ouderingsproces te volgen.