03 april 2019

Concha y Toro Casillero del Diablo DO Maule Valley Late Harvest Sauvignon Blanc 2013

M'n vierde Sauvignon Blanc op rij! Nu echter in een zoete variant. Van deze Late Harvest had ik eerder al de 2011 en de 2012 editie geproefd, nu de 2013. Helaas staat hij alleen nog op de schappen van de XL filialen van Albert Heijn en dus pak ik 'm minder snel mee omdat ik er dan voor moet omrijden. En dat terwijl het zo'n prachtige "dessertwijn" is. Heel functioneel ook nog in het formaat van een halve fles. De vaste lezer van Wijn-Blog weet dat ik dit soort wijnen het liefst drink in combinatie met een Aziatisch gerecht, bij voorkeur pittig en/of zoet "gesausd". Als contrast of aanvulling, voor mij is het immer een "hit". Wat deze zoete wijn overeind houdt zijn nou juist de zuren. Hij heeft een uitstekende balans tussen die twee en dat is nu precies onmisbaar om 'm spannend te houden. Alcohol is 12%, geen hout. Intens geurende neus van mandarijn, perzik, abrikoos, mango, lychee. Overweldigend zoet gevolgd door de enorm hoge zuren, klein bittertje. Intense smaken van perzik, grapefruit, limoen, mandarijn, ananas.