20 november 2018

Radacini Fiori Fetească Neagră 2016

Wijn uit het relatief onbekende Moldavië mocht ik al drie keer eerder proeven op Wijn-Blog echter die waren allemaal gemaakt van Franse druiven. Nu heb ik er eentje in m'n glas van het inheemse druivenras fetească neagră en daarmee heb ik gelijk een voor mij nieuwe variëteit erbij. Nummer 207 alweer in mijn quest om zoveel mogelijk verschillende monocépages te proeven. Een aangename verrassing in de herfstdoos van het "quartaal-abonnement" van wijnspeciaalzaak De Proeftafel te Zeist. Alcohol is 13%, gedeeltelijke opvoeding van zes maanden in barriques van Frans eikenhout. Inmiddels ben ik door de jaren heen een dusdanige wijnsnob geworden dat ik voor wijnen onder de vijftien euro gewoonlijk m'n neus ophaal en toen ik de prijs hiervan zag dacht ik dat het niet veel zou kunnen zijn. Ik ben echter zeer blij verrast. Het is wel zaak om hem op de juiste temperatuur te drinken. Te warm en hij komt wat log en eenzijdig over, iets gekoeld toont hij z'n complexiteit. Een jammy neus, ingekookt rijp fruit, rood en zwart, fris, subtiele houttoets. In de mond fraaie zuren, tikje alcoholisch, nauwelijks tannines, lekker bittertje, gemiddelde afdronk. Intense smaak, sappig, rijp rood en zwart fruit, mooi geïntegreerd hout, jammy, prachtige aardse toon in de finale, uitstekende balans. Aanrader.