27 september 2024

Château La Cabanne AOC Pomerol 2015

chateau-la-cabanne-pomerol
M'n vader had van deze wijn vast maar wat graag een glaasje willen meedrinken maar dat gaat helaas niet meer. Pomerol was zijn favoriete wijn, over het algemeen gesproken. Eigenlijk ook alleen maar omdat hij en z'n kameraden dit regelmatig dronken tijdens de dienstplicht. Het zijn meer de herinneringen die hij eraan had dan dat-ie vergelijkend onderzoek had uitgevoerd. Dat is meer "mijn ding". Ik kocht dit exemplaar op vakantie in Frankrijk in 2017. Oogstjaar 2015 was uitstekend maar proefondervindelijk ben ik er achter gekomen dat wijnen uit dat jaar eigenlijk vroeg gedronken moeten worden wanneer ze nog fris en fruitig zijn. Het oogstjaar 2016 dat erop volgde heeft in mijn optiek een beter bewaarpotentieel. Vandaar dat ik me eerder dan gepland een beetje aan het ontdoen ben van 2015. Een behoorlijke 14,5% alcohol, een blend van 95% merlot en 5% cabernet franc, ongeveer twintig maanden houtrijping waarvan 60% nieuw en de rest van één jaar oud. In het glas helder, dieprood, intensiteit 3 uit 5, baksteenoranje in de tong. Op de stille spiegel tertiaire tonen, leer, paardenzweet, tabak, koffie. Deze wijn heeft lucht nodig. Na verloop van tijd komt er zondoorstoofd zwart fruit bij, pruimen, rijpe kersen, ook wat rozenbottel, eucalyptus, kruidig. Droog in de mond, iets drogende tannines maar rijp en rond (1 uit 5), speekselopwekkende fijne zuren, sappig, lange afdronk, goede balans. Hoge smaakintensiteit, het hout evident, rijp zondoorstoofd zwart fruit, rozenbottel, rode bessen, leer, rokerig. Pas na een uur ongeveer komt-ie goed los. Het fruit treedt dan naar voren en het hout gaat naar de achtergrond. Persoonlijk vind ik de balans zeer goed nu, hooguit nog vijf jaar bewaren.