05 juli 2024

Vignobles des 3 Châteaux IGP Pays d'Oc Pinot Noir 2022

vignobles-des-3-chateaux-pinot-noir
Het etiket schreeuwt me toe vanaf de schappen bij de Franse Intermarché. "Hallo! Kijk naar mij, ik ben je favoriete druif!" Hij schreeuwt zo hard dat overige informatie zoals jaartal, herkomst en producent naar het achter-etiket verwezen zijn. Ook het percentage alcohol van 13% staat achterop vermeld. Informatie zoals eventuele houtrijping (not) moet ik van de website afhalen. Nou, laat ik 'm maar eens inschenken dan. In het glas helder, fel kersenrood, intensiteit 1 uit 5. Matig aromatisch, aardbei, heel licht aards. In de aanzet een klein zoetje, verfijnde zuren, licht op de tanden drogende tannines (1 uit 5), een bittertje, middellange afdronk. Lage smaakintensiteit, gemiddelde concentratie, rijpe rode kersen, aardbei, pruimen, iets droppig, licht aards in de finale. Pinot Noir van een voedingsrijke bodem. Je proeft dat-ie minder hard voor zijn smaak heeft moeten werken dan dezelfde druif in Bourgogne. Nog steeds blijft deze wijn overduidelijk herkenbaar als zijnde van de pinot noir maar het terroir is moeilijk te herleiden. Ach, voor het (kleine) prijskaartje dat er aan hangt hoef je dat ook niet te verwachten. De waarheid is dat dit veel Pinot Noir is voor je geld.