12 juli 2024

Porto Quevedo Quinta Vale d'Agodinho Vintage 2013

porto-quevedo-quinta-vale-dagondinho-vintage-2013
Een echte kurk in de flessenhals, niet zo'n dopkurkje. Ik zie het wel vaker en dan met name bij vintage port. Port uit één specifiek oogstjaar, bedoeld om nog lang weg te kunnen leggen, vandaar de "echte" kurk. "Gebotteld in 2015" staat er op die kurk te lezen zodra ik 'm er uit heb getrokken, in het Engels dan wel te verstaan. Deze vintage komt dan ook nog eens van één enkele wijngaard, dat maakt 'm een single vineyard vintage port. Oogstjaar 2013 is geen algemeen gedeclareerd vintage-jaar, voor het hele gebied dus maar kan bij uitzonderlijke kwaliteit wel voor een enkele wijngaard worden uitgeroepen. Dat doet de wijnmaker niet zelf, dat wordt getoetst bij het Instituto dos Vinhos do Douro e Porto. Een onafhankelijk proef-panel bepaalt of de port goed genoeg is om vintage te mogen heten. De gebruikte druivenrassen zijn touriga nacional 25%, touriga franca 25%, tinta roriz 18%, tinta cao 8%, tinta barroca 8% en 16% "overig". Alcohol is 19,5% en er heeft houtrijping plaatsgevonden, niet heel lang, voornamelijk rijping op fles. Ooit proefde ik een Quinta do Noval vintage 2011 in z'n jonge jaren. Prachtig fruitig en overduidelijke tonen van eucalyptus. Sindsdien ligt er nog een flesje in m'n kelder geduldig op me te wachten om geopend te kunnen worden in 2033. Nog even geduld dus. De port van Quevedo heeft lang niet diezelfde reputatie maar wanneer je dit exemplaar gaat Googelen dan zul je nog verbaasd staan over wat zoiets moet kosten. De goedkoopste die ik tegenkwam was 64 euro. Laat ik nou mijn exemplaar gewoon bij de Jumbo hebben gekocht voor een derde van die prijs! Net geen twintig euro kostte deze fles me. Ik las zelfs dat iemand 'm in de uitverkoopmand zag liggen voor net geen vijftien euro. Als je dat ziet: meepakken die handel. Al is het niet voor jezelf dan om door te verkopen met flink wat winst. Ik zou het wel weten: ik zou ze allemaal voor mezelf houden. Af en toe een fles openen in gezelschap, na een lekker diner, bij een mooie kaasplank. Genoeg gemijmerd nu, er moet geanaliseerd worden. In het glas een diepe paarse kleur, intensiteit 4 uit 5. Licht aromatisch, rood fruit, zwart fruit, vijgen. In de mond niet eens zo heel erg plakkerig zoet, hoge zuren, strak, lange afdronk. Hele intense smaak, hoge concentratie, verre van log, fris, rijpe rode kersen, rijpe zwarte kersen, vijgen. Verre van complex, dit is relatief bekeken nog een vrij "simpele" vintage Port. Wellicht dat de druivenstokken nog niet zo heel erg lang in de grond staan. Voor de prijs die ik ervoor heb betaald een koopje!