31 mei 2024

Domaine NJC Nicholas John Coates Vin de France Grenache 2019

domaine-njc-nicholas-john-coates-grenache
Wanneer je voor de zomervakantie een paar weken een huisje in Frankrijk betrekt staat er bijna altijd wel een welkomstpakketje voor je klaar met lokale producten. Zo kom ik aan het exemplaar van vandaag. In plaats van 'm ter plekke te openen nam ik 'm mee terug naar huis. Een monocépage van de grenache noir, de garnacha, twee jaar rijping in barriques van Frans eikenhout, alcohol is 13,1%. In het glas helder, scharlakenrood, intensiteit 1 uit 5. Da's best wel licht van kleur voor een Grenache Noir, dit verwacht je eerder bij een Pinot Noir. Redelijk aromatisch, speculaaskruiden, rozenbottel, zure rode kersen, rode bessen, rode grapefruit, bloedsinaasappel, tikkie boers, iets aards. Zelfs het aroma doet me enigszins aan Pinot Noir denken. Beendroog in de mond, hele hoge en strakke zuren, op de tanden drogende tannines (3 uit 5), middellange afdronk. Lage smaakintensiteit, hoge concentratie, enorm sappig, speekselopwekkend, rode bessen, zure rode kersen, rode grapefruit, hout goed met de wijn verweven. Ondanks de twee jaar houtrijping is deze wijn op het fruit gemaakt en zeer a-typisch voor de garnacha. Meestal zijn dat dikke wijnen met zondoorstoofd zwart fruit maar niet in dit geval. Ondanks de hoge zuurgraad vermoed ik dat het met meerdere jaren opleg niet veel beter gaat worden. Daar vind ik 'm net te "dun" voor. Gekoeld in de zomer komt deze het best tot z'n recht.