18 september 2023

Wijngaard De Frysling BGA Friesland Frysante 2021

wijngaard-de-frysling-frysante
De naam van Wijngaard de Frysling is een kruisbestuiving of zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen: een "play on words" tussen de woorden Fryslân (Friesland) en riesling. Op de slechts anderhalve hectare Friese wijngaard staat echter geen riesling aangeplant. De druiven die in de blend van deze Frysante zitten zijn de souvignier gris, johanniter en solaris. Frysante is dan weer afgeleid van het woord frizzante. Voor het verkrijgen van de bubbel in de wijn is niet gebruik gemaakt van de méthode champenoise maar van de méthode charmat net zoals bij Prosecco Frizzante. Ik begin alvast met te concluderen dat deze Frysante veel meer diepgang, scherpte en smaak in z'n donder heeft dan menigeen Prosecco Frizzante. Afgezien van het oogstjaar en de geografische ligging van de wijngaard zijn het wat mij betreft vooral de gebruikte druivenrassen die mij tot deze conclusie brengen. Druiven die op advies van Stan Beurskens op deze locatie zijn aangeplant. Need I say more? In mijn optiek de meest briljante wijnmaker die er op dit moment in Nederland, wellicht ook ver daarbuiten, te vinden is. Zijn wijngaard Sint Martinus is voor mij de top van Nederland. Natuurlijk zijn daar ook nog Hoeve Nekum en de Apostelhoeve maar die waren er al voordat Stan zich met de wijnbouw in heel Nederland ging bemoeien. En wat mij betreft mag hij daarmee "vooral doorgaan", zou Barry Stevens zeggen. Maar nu zeg ik het. Alcohol is slechts elf procent, geen houtgebruik. Een fijne mousse bij het inschenken, de "schuimkraag" snel verdwenen, de parelende bubbelkettingen houden lang aan, de kleur is licht goudgeel met een groene zweem. Fris in de neus, citroen, mineralig, mango. In de aanzet een licht zoetje gevolgd door delicate hoge zuren, strak, lange afdronk. Redelijk intense smaak, citroen, mango, mineralig. Zeer fraai uitgebalanceerde wijn met een enorm hoge doordrinkfactor. Dit is mijn eerste wijn van deze Friese wijngaard maar het smaakt naar meer.