20 september 2023

Cantine Birgi IGT Terre Siciliane Pinot Grigio Blush Rosato 2022

cantine-birgi-terre-siciliane-pinot-grigio-blush-rosato
In mijn vriendenkring wordt van alles gedronken; bier, sterke drank, witte wijn, rode wijn, rosé. Overigens ook gewoon fris natuurlijk. Zoals de vaste lezer wel weet ben ik geen fan van grote voorraden aanleggen van dezelfde wijn, ik ben een avontuurlijke wijndrinker en na elke onbekende fles ga ik vrolijk door naar de volgende onbekende. Toch heb ik van de verschillende wijnsoorten een aantal flessen meer dan normaal ingeslagen al is het maar om niet altijd analyserend met wijnproeven bezig te hoeven zijn. Zeker wanneer je gewoon een "wijntje" voor je plezier wilt. In mijn omgeving zijn er redelijk veel die een voorkeur voor rosé hebben. Gelukkig ben ik daar zelf ook niet vies van. Hiervan heb ik een aantal exemplaren geproefd waar ik graag naar terug mag grijpen omdat ze mij, toen ik ze voor de eerste keer proefde, goed bevielen. En toch, nieuwsgierig als ik ben, blijf ik altijd weer op zoek naar de volgende. Met een Aldi bij mij om de hoek voor de noodzakelijke boodschappen kijk ik altijd impulsief naar hun wijnassortiment. Het drukke en vrolijke etiket van het exemplaar van vandaag sprak me aan. Voor net geen vier euro een zacht prijsje bovendien. Pinot grigio, oftewel pinot gris. De druif met de rossige schil. Vaker als wit te zien dan rosé maar de kleur zit er in dus waarom niet? "Blush" staat er dan regelmatig op het etiket. Alsof je er een blos van op je wangen krijgt. Alcohol is 12%, geen hout. Behoorlijk intens van kleur, het oranjerood van wilde zalm, helder. Gematigd aromatisch, winegums, venkel, limoen. Redelijk zoet, voldoende zuren, klein bittertje, lange afdronk. Volle smaak, helaas overheerst de smaak van winegums, ook nog wat aardbeienjam, limoen, honingmeloen. Bij het tweede glas wordt-ie echter vervelend, vlak. Dit is er zo eentje die ik even geprobeerd moest hebben maar die het zeker niet tot mijn standaard en veilige "go-to" voorraad gaat halen.