10 juni 2022

La Bollina Curtis Nova DOCG Gavi 'Dada' 2020

la-bollina-curtis-nova-gavi-dada
In de herkansing. In 2020 proefde ik oogstjaar 2018 van deze Gavi. Daar zat als afsluiter een natuurkurk in en of de duvel ermee speelde: de wijn "had kurk". Alsof ze mijn blog destijds hebben gelezen want het exemplaar van vandaag heeft een 'nomacork' als afsluiter, een kunststof "kurk" dus. Nog steeds is het dan mogelijk dat de wijn "kurk heeft" want dat is een verzamelnaam voor een bepaalde bacterie. Ik kan alvast verklappen dat het exemplaar van vandaag in z'n geheel kurkvrij is. In het glas helder, fonkelend goudgeel, hele lichte groene reflectie. Gematigd aromatisch, vanille, floraal, citroengras, rozenwater. Een heel klein fruitig zoetje in de aanzet, fijne hoge zuren, meer strak dan filmend, licht drogende tannines op m'n tanden, kruidig bittertje, lange en volle afdronk. De tannines komen doordat 60% van de wijn gedurende drie maanden nog op de gisten, sur lies, heeft gerijpt in roestvrij staal en 40% mocht in barriques van nieuw Frans eikenhout rijpen voor dezelfde periode. Ook de fermentatie geschiedde deels in hout. Een derde van de wijn is vergist in grote Frans eikenhouten vaten. De smaakintensiteit is laag, het houtgebruik middels een vanilletoets duidelijk aanwezig, citroen, floraal, kruidig, licht notig, hazelnoot, karamel. Nog steeds heb ik geen wijn van de druif cortese gevonden die me van mijn sokken blaast. Bij een maaltijd zou hij overstemd worden, als borrelwijn vind ik 'm wat kleurloos en saai, een muurbloempje. Vooral niet koud drinken, op zo'n 15 graden geeft hij het meest prijs van z'n smaken. Alcohol is 13,5%, deze kwam bij Wine In Black vandaan.