24 september 2021

Vinovalie AOP Fronton Comte de Negret Cuvée Grande Réserve 2018

vinovalie-fronton-comte-de-negret
Wijnen die nog jong zijn en "gemaakt op het fruit" kunnen zeer gebaat zijn met wat lucht. Vandaag zit er één in m'n glas uit 2018. Je zou denken dat die twee à drie jaar flesrijping voldoende moeten zijn maar op de eerste dag proef ik zoveel aardbeitjes, framboosjes en perendrups dat ik denk een Beaujolais Nouveau in het glas te hebben. Daarop besluit ik de geopende fles een etmaal te laten staan. Dat scheelt enorm. Sterker nog: pas na twee etmalen vind ik 'm zoals-ie zou moeten zijn. In de neus rode bessen, zure kersen, leer, beetje koffie. In de mond droog, hoge zuren, iets ruwe en drogende tannines (2 uit 5), speekselopwekkend, sappig, klein bittertje, warme en lange afdronk. Redelijk intense smaken, "true to the nose" oftewel: hij smaakt zoals hij ruikt. Rode bessen, zuren kersen, leer, beetje koffie, als toevoeging is-ie ook nog licht aards in de finale. Een stuk beter naar mijn smaak dan vlak na het openen van de fles. Alcohol is 12,5%, druivenrassen négrette (minimaal 50% volgens de regels van de AOC Fronton), cabernet franc en syrah, geen hout. Ook deze staat bij de Super-U op de schappen.