20 september 2021

Vinovalie Les Virtuoses de Raimbault AOP Gaillac Premières Côtes Mauzac 2015

vinovalie-les-virtuoses-de-raimbault-mauzac-gaillac
Het is altijd goed om je opgedane kennis te toetsen, bij te schaven, te herzien soms. Ik dacht dat ik het druivenras mauzac blanc al minstens twee keer als monocépage had geproefd, in een Blanquette de Limoux wel te verstaan. Ergens was er in mijn hoofd geslopen dat deze sprankelwijn altijd voor de volle 100% van deze druif gemaakt moest zijn. Blijkt dat dit alleen geldt voor de AOC Blanquette de Limoux Méthode Ancestrale. Die toevoeging maakt het verschil. De "gewone" Blanquette de Limoux moet voor 90% uit de mauzac blanc bestaan aangevuld met 10% van de combinatie chardonnay en chenin blanc. Op vakantie in Frankrijk zag ik dit exemplaar van de wijncoöperatie Vinovalie staan, even googelen leert me dat deze wél voor de volle 100% uit mauzac of mauzac blanc bestaat. In de regel heeft men het over mauzac blanc wanneer alleen mauzac wordt genoemd. Er is ook nog mauzac rosé, een kleurmutatie van de mauzac blanc, en de mauzac noir die heel zeldzaam is en alleen nog in de Gaillac staat aangeplant. Het exemplaar van vandaag komt uit 2015, niet al te jong meer dus. Laat ik maar eens gaan proeven of het allemaal nog oké is. In het glas een lichte maar felle kleur citroengeel, helder. In de neus wat katoen, gistcellen, minerale tonen, hooi, ananas, citroen, gedroogde honing. Veel verschillende indrukken maar wel een mooi geheel. In de mond droog, hoge zuren, sappig, speekselopwekkend, klein kruidig bittertje, lange afdronk. Hoge smaakconcentratie, gemiddelde intensiteit, licht ziltig, hooi, mineraal, ananas, citroen. Heel fris, ik denk dat voornamelijk dankzij de hoge zuren deze wijn de tand des tijds goed heeft doorstaan. Het lijkt wel een beetje op chenin blanc meets riesling. Alcohol is 12,5%, geen hout, drie jaar flesrijping alvorens hij op de markt verschijnt, deze komt bij de Super-U vandaan.