06 maart 2020

Orion Wines IGP Puglia The Wanted Zin 2018

Zinfandel from old vines carefully matured in American oak. Ondanks dat het etiket ontzettend Amerikaans aandoet is het toch echt een Italiaanse wijn, uit Apulië of Puglia. Je zou verwachten dat ze dan de Italiaanse naam voor deze druif zouden gebruiken maar kennelijk is primitivo niet goed genoeg. Of ze maken een bepaald statement met het gebruik van de naam zinfandel. Ik kan me er wel iets bij voorstellen en daar kom ik nog op terug. De officiële naam van de druif is overigens tribidrag maar "zelfs" ik rubriceer hem daar niet onder wegens gebrek aan naamsbekendheid. Alcohol is een behoorlijke 14,5%, details omtrent houtopvoeding heb ik niet kunnen vinden maar gezien het woord "carefully" vermoed ik dat het om en nabij de drie maanden zal zijn. In het glas een diepe paarse kleur, intensiteit 4 uit 5. Enorm "zwoel" in de neus. Rijpe tonen van donker fruit, kersen, bramen, pruimen, vanille. In de mond wordt je eerst om de oren geslagen door het aanwezige zoet om vervolgens een klap in je gezicht te krijgen van de zuren. Gezien het alcoholpercentage en het feit dat het in Apulië vrij heet kan worden vermoed ik dat er hier iets is aangezuurd. Het bekende Cola-effect; je denkt dat het zoet overheerst terwijl er juist heel veel zuren in zitten. Zonder die zuren zou het overigens een vermoeiende en logge wijn zijn geworden dus in dit geval is het een welkome aanvulling. De smaakintensiteit is enorm hoog, de afdronk lang. Rijpe zwarte kersen, bramen, bessen en pruimen omringd door een vleug vanille van het inderdaad "voorzichtig" gedoseerde hout. Dan terugkomend op het gebruik van de naam Zinfandel: ongetwijfeld een commerciële afweging. Net als dat "Nieuwe Wereld"-Syrah "Shiraz" wordt genoemd, waarbij de consument weet wat te kunnen verwachten van het smaakprofiel, zo is Zinfandel de "Nieuwe Wereld" equivalent van primitivo. Bombastisch, een crowd pleaser, allemansvriend in de categorie "intense wijnen". Serveer hem bij een gerecht waar ook een zoetje in zit en hij zal helemaal tot zijn recht komen. In zoete ketjap manis en Cola gestoofd suddervlees met gedroogde zwarte pruimen bijvoorbeeld. Verkrijgbaar bij de Jumbo.