14 maart 2020

Bodegas Valduero Vino de la Tierra de Castilla y León Garcia Viadero Blanco de Albillo 2018

Zo'n wijn waarbij je bij de eerste slok al weet: dit is goed. Teveel analyseren zou het plezier van het drinken ontnemen. Want dit is zo'n doordrinker. De juiste schenktemperatuur uiteraard superbelangrijk, in dit geval zestien graden. Een wijn die schreeuwt om een gerechtje. Iets kleins, subtiel, uit de zee, ziltig, niet teveel poespas. Stevig aan de prijs voor Jan Modaal maar z'n geld dubbel en dwars waard. Oi, oi, oi... wat is dit lekker. Licht ziltig, fraaie zuren, zacht mondgevoel, speekselopwekkend, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, gele appel, citroen, mineralig, notig, amandel, zelfs iets aards, gele biet. Oh Horeca, merk dit pareltje op en haal het in huis. Niet per glas schenken maar gelijk de hele fles, die komt echt wel op. Nee, ik heb geen aandelen. Is dit nou zo'n "gevalletje" juiste oogstjaar op het juiste tijdstip openen? Hoogstwaarschijnlijk wel maar ik weet het niet. Daarvoor zou ik meerdere jaargangen op verschillende momenten met elkaar moeten vergelijken. Ik heb het echter over het hier en nu. Oogstjaar 2018, deze wijn, deze (voor mij nieuwe) druif, op een zonnige zaterdag dat ik uitstekend in m'n vel zit. Laat daar geen misverstand over bestaan: de psychologie van de wijn. Of liever: van de drinker. Voel jij je goed dan ben je in staat om intenser te beleven met al je zintuigen. Nou, dat pakt voor de wijn van vandaag wel effe goed uit! Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij Wijnkoperij Okhuysen.