21 maart 2020

Marqués de Griñón DO Dominio de Valdepusa Vino de Pago 'Emeritus' 2010

Hier had ik gewoon even zin in. Nu tien jaar oud waarvan zelf vijf jaar gekoesterd in de klimaatkast. En wederom is mijn positieve oordeel geveld na de eerste slok. Diep, donkerrood in het glas. Bijna ondoorzichtig, de kleurintensiteit van een ruby Port. Een prachtige mengeling van rood fruit, zwart fruit, rijpe tonen, secundaire aroma's, tertiaire aroma's. Kersen, rozenbottel, pruimen, hout, teer, tutti-frutti, dennenbos, eucalyptus. In de mond droog, prachtige speekselopwekkende zuren, tannines 3 uit 5, zacht mondgevoel, sappig, aangenaam bittertje in de finale, lange afdronk. Het hele aroma-riedeltje komt ook terug in de smaak, dat heb ik het liefst. Met ook nog een klein zoet dropje na dat tussen je tanden en kiezen blijft plakken. De wijn is zeer goed in balans, elegant, complex. Hij heeft de potentie om nog veel langer bewaard te worden maar op dit moment is er een mooi evenwicht tussen het fruit en de rest. Ondanks het relatief hoge alcoholpercentage van 14,5% is hij verre van log of vermoeiend, hij drinkt makkelijk weg. Maar niet achteloos wegklokken alstublieft... hier moet je even de tijd voor nemen en van genieten. Gun hem een uur rust tussen het eerste en tweede glas. Laat de tweede helft in de fles voor morgen. Hij heeft tien jaar opgesloten gezeten, geef hem een beetje zuurstof om mee te spelen. Twintig tot vierentwintig maanden mocht deze blend van 50% cabernet sauvignon, 35% petit verdot en 15% syrah vertoeven in een mix van 75% Frans eiken uit Nevers en 25% uit Alliers, nieuwe en tweedejaars barriques. Eigenlijk overbodig om te vermelden maar met een prijskaartje van tussen de vijftig en zestig euro kun je verwachten dat hij vrijwel exclusief bij de wijnspeciaalzaak is te verkrijgen. Weer zo'n weekend dat ik goed in m'n vel zit en me realiseer dat het proeven/drinken van wijn onlosmakelijk is verbonden met emotie. Als ik het al niet zou zijn word ik hier heel erg blij van.