22 februari 2020

Chilean Grape Group DO Chile High Antioxidant 'AOX' Cabernet Sauvignon

Ik had mezelf al even geleden voorgenomen om geen wijn meer bij de Aldi te kopen maar dit etiket trok mijn aandacht. En eigenlijk alleen maar om er een woordgrapje mee te kunnen maken. AOX staat namelijk voor antioxidant. Op het etiket staat echter High Antioxidant te lezen. Dan zou ik daar HAOX van hebben gemaakt. Ik snap dat men dat niet heeft gedaan, het lijkt namelijk te veel op HOAX. En daar wil je je eigen product niet mee associëren. Nog net niet beweren ze op het achteretiket dat deze wijn zal bijdragen aan je goede gezondheid maar de suggestie wordt gewekt. Is het een HOAX? Klik HIER om te lezen wat het voedingscentrum er over te melden heeft. Mij gaat het er om of de wijn te hachelen is. Wijnen van de druif cabernet sauvignon kan ik in de regel zeer goed waarderen, vooral met een klein beetje hout. Dat heeft dit exemplaar echter niet gehad. Diep paars gekleurd in het glas. Fruitig in de neus, zwart fruit, bessen, bramen, pruimen, ook nog wat rode framboos, peper. In de smaak komt dit allemaal terug, prima, aangevuld met wat cederhout en een licht aards toontje. Heel typisch cabernet sauvignon allemaal. Droog, verfijnde zuren, iets hoger dan gemiddelde smaakintensiteit, langer dan gemiddelde afdronk, alcoholpercentage 13,5%, alles goed in balans. Sorry maar ik kan niets vinden om over te klagen.