02 november 2010

Château La Croix Saint-Paul Bordeaux 2007

Deze wijn "vond" ik bij de C1000 voor €3,99. Alcoholpercentage 12%, druivenrassen merlot, cabernet franc en cabernet sauvignon, verhoudingen niet vermeld. Waar ik hem echter niet in kon vinden was de wijnalmanak van 2009, 2010 en de superwijngids 2010. Misschien dat hij al in eerdere edities is besproken, en zo niet, dan hebben ze deze totaal gemist. Dít is nou één van die wijntjes waar ik het allemaal voor doe. Al die supermarkten leegkopen op zoek naar dat ene juweeltje binnen het goedkope segment. Alleen jammer dat ik hem recentelijk niet meer kon vinden, misschien al uitverkocht. Hij heeft een krachtige, kruidige neus. Pruimen, mijn favoriete smaak van het moment, en een klein bittertje in de afdronk. Er waren nog wel tannines aanwezig, maar rond, en langer bewaren is niet gewenst. In mijn beleving is hij nu écht goed op dronk, en zeer goed in balans. Jammer dat de verhoudingen van de verschillende druivenrassen niet zijn vermeld, want misschien zit het hem daarin. Uiteraard dan altijd nog in combinatie met het klimaat van het oogstjaar en het terroir, maar in mijn ogen is het een geslaagde combo.