01 augustus 2012

Patrimuane IGP Pays d'Oc Chardonnay-Viognier 2010

Een blend van chardonnay en viognier heb ik al eens eerder geproefd van een andere producent, die staat zelfs tussen mijn aanraders. Ik vermoed dat de viognier in deze wijn voor meer dan 20% aanwezig is. Alcohol is 13%. Licht goud-geel in het glas. In de neus meteen exotisch fruit: perzik, abrikoos en een heel klein hintje boterbloem wat zich er doorheen wurmt. In de mond een minuscuul tinteltje, een zoetje, net voldoende zuren en een grapefruitbitter. Smaken van citroen en ananas. Hij is naar mijn smaak iets te bitter, maar op dag 2 wordt hij iets milder en toegankelijker. Een dagje open laten staan dus.

22.02.2014 Update: Vandaag trek ik m'n laatste fles open. Het tropische fruit is vrijwel verdwenen en heeft plaats gemaakt voor iets ziltigs, ingedroogde honing en venkel! Zowel in de neus als in de mond. Een hele aparte ontwikkeling. Zoals zo vaak in de praktijk blijkt en waar wijnverteller Stefaan Soenen een punt heeft: witte wijnen ouderen vaak mooier dan rode. De verrassing voor mij is dat dat soms ook voor een simpele en goedkope supermarktwijn geldt. Sssst... niet verder vertellen... €2,99 bij de ALDI.