16 augustus 2012

Domaine Grier IGP Côtes Catalanes Blanc 2011

Deze wijn had ik meegebracht naar de proefexamen-training van onze proefgroep. Een blindproeverij in de stijl van het examen, dus drie opties bij elke te proeven wijn om uit te kiezen. Eén van die opties die ik er tussen had gezet was een verdejo. Die werd verrassend veel gekozen, maar het bleek dus om de 'maccabeu' te gaan. Catalaanse schrijfwijze schat ik zo in, beter bekend als de macabeo en in Rioja wordt hij viura genoemd. Hij heeft deels houtopvoeding genoten en heeft twee maanden 'sur lie' gelegen. Alcohol is 13%. In de neus steenfruit en wat munt. In de mond go..droog, oei, laat ik 'been'-droog neerzetten. Ik ken iemand die spontaan jeuk krijgt van het 'g'-woord. De verdejo's die ik al eerder heb geproefd waren ook allemaal zo mooi droog, dus de keuze voor die optie begrijp ik goed. Laag in de zuren, een klein prikkeltje rond de tong. Smaken van citrus, grapefruit, limoen, een beetje grassig ook. Ik vind het een aangename wijn.