17 december 2011

Vin d'Alsace AOC Pinot Noir 2010

Ik ben een fan van de pinot noir druif, maar dan moeten ze er natuurlijk wel een mooie wijn mee kunnen maken. Pinot noir uit de Elzas heb ik altijd een beetje met Argus-ogen bekeken en bij het exemplaar van vandaag wordt mijn vooroordeel bevestigd. Ver verwijderd van de Bourgogne-stijl zit deze dichter tegen de Duitse stijl aan uit het Ahrtal, maar dan toch weer nèt niet. Het ontbreken van de naam van de producent schept bij mij ook al geen vertrouwen. Deze komt bij de Franse Carrefour vandaan voor €5,34 alcoholpercentage 12,5%. Heel helder lichtrood in het glas, geen intens aroma. Hij is erg droog, toch sappig en zonder merkbare tannines. Een heel licht tinteltje voel ik op m'n tong. Smaak van voornamelijk aardbei, hij is een beetje dun, heel fris en licht, zit redelijk hoog in 't zuur en heeft iets van een scherp randje. In vergelijk met de Duitse spätburgunders zit er te weinig diepgang in. Als je van lichtvoetigheid houdt, dan is dit jouw pinot noir. Hele lichte hapjes erbij, misschien wat gebakken garnalen, een mooie paté, een jonge kaas.