01 december 2011

Château Michelet AOC Puisseguin Saint-Émilion 2010

Ik ga nog even gestaag verder met het opentrekken van alle Bordeaux' die ik nog in mijn voorraad heb liggen voordat ik overga op de wat serieuzere Bordeaux'. Ik ben er inmiddels wel achter dat je geen goede Bordeaux kunt vinden onder de 10 euro, maar daarvan heb ik er nog een stuk of acht liggen en slechts eentje van boven een tientje. Ik wil er daarom nu vanaf om in ieder geval een referentiekader te hebben voor wat betreft de mindere Bordeaux wijnen (en die zijn er genoeg). Vandaag eentje van de Wijnbeurs uit een voordeelpakket voor €6,90 alcoholpercentage 14%. Een blend van de Bordeaux druiven merlot, cabernet sauvignon en cabernet franc naar ik aanneem, want het staat niet op het etiket vermeld, laat staan de blendverhouding. Saint-Émilion betekent de rechteroever en overwegend merlot van kleihoudende grond. Zou in de praktijk wat minder stroef moeten smaken dan Bordeaux' van de linkeroever die overwegend bestaan uit cabernet sauvignon van kiezelhoudende grond zoals in de Médoc en Graves. In het glas bloedrood tot magenta. Een frisse neus, stophoest, maar ook een beetje stallucht en iets aards. Vrij hoog in de tannines, m'n tanden worden gelijk stroef, maar ze zijn niet heel drogend, eerder rond en rijp. Hij valt inderdaad in de categorie zachte Bordeaux maar hij zit wel redelijk hoog in het zuur. In de afdronk zit ook een redelijk hoog bitter en de smaak is die van overwegend rode bessen. Ik denk dat deze nog een rijpingspotentieel heeft van zo'n 5 à 10 jaar.