09 december 2011

Berberana Evergreen Dragon 2007

Ik ben thuis de keuken aan het verbouwen, dat wil zeggen: er komt een compleet nieuwe keuken in. Al een week of drie kook ik, wanneer we niet door familie worden uitgenodigd, vanuit de magnetron/oven. Daar kun je best lekkere gerechten uit toveren zoals vanavond bleek. Aardappel-gratin met kaas, gegrilde tomaatjes in olijfolie, thijm en rozemarijn, en kip in rode wijnsaus. Ik trok daar deze Berberana bij open. Gekocht bij AH in de bonus voor €3,99 (normaal €6,99) alcoholpercentage 13,5% druivenrassen tempranillo en shiraz (syrah), blendverhouding niet vermeld. Ik nam eerst een slokje zonder gegeten te hebben. In de neus een geur die ik bij 100% merlot al eens rook: natte vaatdoek. In de smaak verder niets opvallends: fruitig en kruidig. Toen de wijn wat langer open stond merkte ik verandering: de neus werd ronder, er kwam iets van jodiumgeur bij maar ook krenten. In de smaak was hij eveneens rond, fris en licht. In combinatie met het gerecht, en dan met name de gekruide tomaatjes, werd het één geheel. De zuurtjes in de wijn, de kruidigheid, de rondheid kwamen mooi naar voren. Aanvankelijk dacht ik dat dit een wijntje voor alledag zou zijn, om mee te borrelen, maar de combinatie wijn-spijs deed me inzien dat dit de betere ingeslagen weg was. Het klopte gewoon helemaal. Nu dat de maaltijd allang in de maag zit, smaakt de wijn nog steeds goed. Niet heel spannend, maar wel degelijk. Ik werd ook nog eens blij verrast door mijn vrouw die, nadat ik zei dat ik hem in de bonus had gekocht voor €3,99 maar €6,99 best nog veel geld vind, zei dat dat nog best meevalt. En daar moet ik haar eigenlijk helemaal gelijk in geven. Ik moet nog even uit dat vaste denkpatroon van mij dat een wijn niet meer dan 5 euro mag kosten!