29 december 2010

Dona Dolça Moscatel Valencia

Ik kreeg onlangs een uitnodiging voor een kerst-proeverij. Het was bij de vinoloog waar ik mijn eerste wijnproef-cursus heb gehad. Omdat ik vlak daarvoor al bij enkele inloop proeverijen was geweest, en ik ervan uitging dat deze ook één van hetzelfde concept zou zijn, nodigde ik gelijk maar een paar vrienden uit. Een stuk of zes. De avond zou beginnen om 20:00 uur. Ik kwam doodleuk om 20:15 uur binnen walsen; bleek het een besloten proeverij te zijn, en om acht uur begon het dus ook gewoon. Niks inloop proeverij. Gelukkig kon geen van de vrienden die ik had uitgenodigd. Degene die wel kon en graag mee had gewild, las mijn mail vier dagen te laat. Daar kwam ik in ieder geval goed mee weg. Het aantal te proeven wijnen was bescheiden en vlak daarvoor had ik nog geblogd, dat ik wat meer zou gaan consumeren, en wat minder zou gaan aanschaffen. De inhoud van mijn wijnkast groeit alleen maar, en het aantal flessen wat bij mij op "nu drinken!" staat, groeit mee. Het risico bestaat dat ik straks alleen maar wijnen proef die "over de top" zijn. Ook deze avond kon ik me niet houden aan dat voornemen en vertrok die avond om 22:30 uur met zeven flessen wijn. Drie daarvan de dessertwijn die ik nu bespreek.

Lekkerkerker Tasty Wines Studio IJsselstein €5,95 alcoholpercentage 15% druivenras: muscat d'Alexandrië 100%, in Spanje heet deze dan weer moscatel. Ik had ook deze bij ons kerstdiner opengetrokken, en wel bij het dessert welke bestond uit sorbet citroen-ijs met verse frambozen en wat blaadjes mint. Deze combinatie was geslaagd. Er was een goede balans tussen de zoetjes, zuurtjes en bittertjes van zowel wijn als spijs. De wijn zelf smaakt een beetje naar citroen, maar zonder het wrange zuurtje. Het smaakt naar sinaasappelschil, maar zonder het bittere. Witte druiven, zachte peer, meloen en een beetje honing zit er ook nog in. Het zoetgehalte is precies goed en de knisperige frisheid is er. Ook zonder dessert is deze wijn een streling voor je smaak-papillen.