11 oktober 2024

CinqueSegni Sule DOP Primitivo di Manduria 2016

cinquesegni-sule-primitivo-di-manduria
Ik trek weer eens een "primitivootje" open, ook bekend als zinfandel, minder bekend als tribidrag alhoewel dat de officiële naam van de druif is. Ik had een paar "gewone" en een paar riserva's ingeslagen om wat vergelijkend warenonderzoek te plegen. Vandaag weer een gewone. Een dikke fles waarop een keramieken plakkaat is bevestigd. Alcohol is 14%, geen houtrijping. In het glas diep paars, intensiteit 3 uit 5. Aromatisch, rijpe rode en zwarte kersen, iets kruidig, malo. Een zijdezacht mondgevoel, klein zoetje, tannines 1 uit 5, mooie zuren, klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, rijpe rode en zwarte kersen, malo. Vrij enkelvoudig van smaak. De zoveelste "dikke" primitivo maar deze is iets minder log als dat mijn omschrijving wellicht doet vermoeden. Hij blijft overeind dankzij de zuren en het bittertje. Daardoor drinkt deze redelijk moeiteloos door. Per toeval kwam ik dit exemplaar tegen toen ik een andere wijn aan het googelen was. Die was exclusief in Nederland te koop bij Wijnkoning, inmiddels met de verkoop gestopt helaas.