17 september 2022

Marqués de la Concordia DOCa Rioja Reserva 2014

marques-de-la-concordia-rioja-reserva
Oogstjaar 2014 mag dan in Bordeaux een "klassiek jaar" genoemd worden, elders kunnen de klimatologische omstandigheden en het rijpingsverloop van de druiven in dat jaar totaal anders zijn geweest. Master of Wine Frank Smulders heeft bijzonder weinig met 2014 en laat dat tot mijn vermaak ook regelmatig via de social media weten. Ook ik kom maar weinig wijnen tegen uit 2014 die me geheel kunnen bekoren. Ik trek dan ook een gniffelende grimas wanneer ik dit exemplaar uit m'n kelder pak. Gaat Frank weer gelijk krijgen of heb ik die uitzondering in m'n glas? In 2015 heb ik deze wijn al eerder geproefd, toen oogstjaar 2008 en vond het jammer dat hij niet in Nederland te verkrijgen was. "Guess what"? Dezelfde vrienden die hem mij destijds cadeau deden, importeren hem inmiddels zelf! Derhalve kon ik het exemplaar aanschaffen dat ik nu ga opentrekken. De kurk die eruit komt is redelijk lang en uit één stuk, geen composietkurk dus. De kleur van de wijn in het glas is behoorlijk intens, 4 op een schaal van 5, donkerrood tot diep magenta. Een complex bouquet in mijn neus, hout, aards, kruidig, fris, rood fruit, zwart fruit, droppig. In mijn mond een heel klein zoetje dat op de punt van mijn tong blijft hangen, zeer fraai gedoseerde zuren, een heerlijk aangenaam klein bittertje, perfecte balans en een lange afdronk. Hoge smaakintensiteit zonder log of in your face te zijn, rode bessen, rijpe kersen, zwarte bramen, zwarte pruimen, een hintje tabak, een toefje leer, zwarte peper, kruidig, droppig, salmiak, heel licht aards in de finale. Het hout is zeer goed geïntegreerd in de wijn, 24 maanden in nieuw Frans en Amerikaans eiken, daarna nog een 12 maanden flesrijping. Het alcoholpercentage mag dan wel 14% zijn maar de wijn is niet alcoholisch, ingetogen en elegant zelfs. Vandaag, ondanks dat het een "worteldag" is op de biodynamische kalender, is deze wijn perfect op dronk. Precies op de top van voldoende fruit versus complexiteit en rijpheid. Uit angst voor een eventueel tegenvallende tweede dag drink ik de fles op één avond bijna leeg en dat is helemaal geen straf. Oogstjaar 2014 valt in dit geval verre van tegen. Het enige minpuntje is dat hij al volledig is uitverkocht. Nieuwe oogstjaren zijn te verkrijgen via Brederode Wijnkopers te Vianen.