24 juni 2020

Masottina DOC Piave Ai Palazzi Riserva Cabernet Sauvignon 2007

Pasta staat op het menu, daar wil ik rood uit Italië bij. Niet omdat het moet maar omdat het kan. Oogstjaar 2007 was een goed jaar in Italië, ik ben benieuwd of de cabernet sauvignon voldoende heeft kunnen rijpen. Op de stille spiegel flink wat hout en licht aards. Na het walsen met het glas komen daar nog meer tertiaire tonen bij, leer, animaal. In de mond zit er gelukkig ook fruit in, rijp zwart fruit. Hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, droog, tannines 3 uit 5, licht drogend op het tandvlees, klein bittertje, kruidig, beetje "groen", korte afdronk, iets alcoholisch. Geen overbodige luxe om hem iets terug te koelen met de tropische temperaturen van dit moment. Iets langer in het glas komt er ook rood fruit bij. Een wat onbekende DOC, Piave. Gelegen in de grotere wijnregio Veneto. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord. Ook in de studieboeken krijgt het geen aandacht. Dat kan ik me wel voorstellen want echt indruk maakt deze wijn niet op me. Alcohol is 13,5%, 24 tot 30 maanden hout, Franse barriques en groot Slavonisch eiken.