19 december 2010

Berberana DOCa Rioja Carta de Oro Reserva 2005

AH €8,99 alcoholpercentage 13%, druivenrassen: tempranillo 80%, garnacha 20%. In totaal 24 maanden op eikenhouten vaten gelegen. Een hele lange kurk kwam er uit, maar nog langer bewaren is niet nodig. Misschien dat het aan mijn eigen smaakpapillen ligt, maar ik kom niet voorbij aan het secundair aroma. Vóór het walsen ruik ik hout, ná het walsen ruik ik de malolactische gisting. Geen enkel primair aroma komt erdoor. Dan een slok: vanille, een hoop vanille! Lange afdronk, dat zeker, maar de balans is er in mijn ogen niet. Op de site van de producent beloven ze die wel, op de site van Berberana zelf zijn ze iets realistischer: rijp fruit, vanille en gekruid eiken beloven ze hier. Op het rijpe fruit na, kan ik Berberana hierin helemaal gelijk geven. De wijn heeft in ieder geval wel een eigen karakter en ik kan me goed voorstellen dat hij voor de beginnende wijndrinker, zeer aangenaam en zacht smaakt. Het vrijwel ontbreken van tannines helpt daarbij.