20 november 2010

Restaurant: Zott

Een restaurant review op een wijn-site? Jazeker, wanneer de wijn/spijs combinatie dusdanig goed is, dan spendeer ik hier graag ruimte aan. En de combinatie was érg goed. We kozen voor het 5-gangen verrassingsmenu. Voor mij uiteraard in combinatie met het bijbehorende wijnarrangement. Ik had me eerst al zitten vergapen aan de wijnkaart en bijbehorende prijzen per fles. Er stonden, in mijn ogen, juweeltjes tussen, maar ik vind het altijd zonde om te kiezen voor één fles, wanneer er verschillende gangen zijn. En om drie verschillende flessen te kiezen, gaat mijn budget écht te boven. De wijnen die per glas gingen, spraken niet echt tot me. Bovendien heb ik het volledige vertrouwen in de keuze die men maakt, wanneer men een "bijbehorend wijnarrangement" aanbiedt.

Ik moet bekennen dat de spijzen voor mij eigenlijk bijzaak waren, en ik heb ook niet onthouden wat ik precies allemaal op mijn bordje kreeg. Maar dat het lekker was, staat buiten kijf. De term "culinair orgasme" kwam in me op. Mijn vrouw geneerde zich van tijd tot tijd, omdat ik bij verschillende gerechten de ogen sloot en zachtjes kreunde van genot. Ook bij de wijnen was dit het geval, en zeker in combinatie met het eten. Ik heb geen namen van de wijnen genoteerd, ik was er immers om te genieten. Als aperitief genoot ik van een sekt. Bij de voorgerechten een weißer burgunder en een grüner veltliner. Mijn eerste Oostenrijkse wijn overigens. Bij het tussengerecht een Librandi Aglianico Rosato uit het gebied Calabria. Dit was de enige wijn waarvan ik wèl om de naam heb gevraagd, omdat deze echt fantástisch was. Bij het hoofdgerecht een spätburgunder, welke geheel aan mijn verwachting voldeed. Ik ben wat dat betreft wel een beetje verwend, en reken deze soort tot mijn favoriet van dit moment, met als gevolg dat ik er al niet meer opgewonden van raak. Dat word ik alleen nog wanneer ik iets verassends, iets origineels proef. In de rosé had ik dat dus wel gevonden. Hopelijk kan ik die ergens anders ook nog vinden, want hiervan zou ik graag één of meerdere flessen in mijn wijnkast willen. Niet te lang natuurlijk, rosé's zijn er om gedronken te worden, niet opgelegd. Tenslotte nog een zoete dessertwijn bij het nagerecht en ik kon behoorlijk kacheltje weer naast de BOB, mijn vrouw, plaatsnemen om huiswaarts te keren.

De naam van het restaurant: Zott, te Vreeswijk. Klik HIER voor hun website en ga er gerust eens eten, of meerdere keren natuurlijk.