02 augustus 2024

Planeurimo ODE Winery DOC Tejo Touriga Nacional 2022

ode-winery-touriga-nacional
Moeilijk te bevatten maar dit is pas m'n tweede monocépage van de touriga nacional. Ik heb 'm vaker in de blend gehad dan solo. Hij wordt vooral veel gebruikt in Port. Via de social media zag ik diverse Portugese wijnen voorbij komen van door mij nog ongeproefde druivenrassen. Behalve een selectie daarvan vulde ik mijn bestelling aan met andere monocépages. Een alcoholpercentage van 13%, de druiven zijn letterlijk "met de voeten getreden", micro-oxidatie duurde drie maanden in een "ei", daarna volgde voor slechts 30% van de wijn een rijping van vier maanden op Frans eikenhout in vaten van 500 liter. Heel licht nevelig in het glas, diepe magenta tot paarse kleur, intensiteit 3 uit 5. Gematigd aromatisch, op de stille spiegel een beetje grafiet, een klein stalletje, iets boers. Na walsen met het glas komt er iets van de malo bij, Wicky, yoghurt en rode kersen. In de mond bijna droog, een microscopisch zoetje, hoge zuren, straffe en op de tanden drogende tannines (3 uit 5), klein bittertje, speekselopwekkend, sappig, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, hoge concentratie, heel fruitig, vooral rijpe rode kersen maar ook zwarte bessen. In de finale een klein rokerig toontje. Ik voel dat ik met dit exemplaar wel de essentie van de touriga nacional te pakken heb. Niet gehinderd door vinificatie of gebruikte gistsoort(en). Intrigerende en spannende wijn. Normaal gesproken levert Vasco Wijn alleen aan de zakelijke markt maar voor mij werd een uitzondering gemaakt. Ik vermoed dat ze dat voor anderen ook wel willen doen.