14 juni 2024

Fontaine du Sud IGP Pays d'Oc Merlot 2020

fontaine-du-sud-merlot
Onlangs de geweldige film "Sideways" weer eens bekeken. Wanneer ik bij m'n diner in een restaurant enkel de keuze zou hebben tussen merlot en chardonnay dan zou ik toch voor die laatste gaan, wat m'n gerecht ook is. Maar ja, als dat de enige keus in een restaurant zou zijn dan ben ik daar waarschijnlijk tegen mijn wil. Aannemelijker is het dat ik dan een pilsje neem. Net als de hoofdpersoon in de film ben ik geen fan van merlot. Uiteraard zijn er en heb ik inmiddels al vele uitzonderingen op mijn vooroordeel geproefd. Ik ben echter wat terughoudend met het aanschaffen van Merlot. Het exemplaar van vandaag was dan ook een "krijgertje". Even "googelen" leert me dat hij bij de Makro vandaan komt. Het domein kan ik op internet niet vinden, ongetwijfeld komt deze van een grote coöperatie en is het etiket aan de klant aangepast. Gebotteld bij GCF in Petersbach. GCF staat voor Grand Chais de France. Daar komt onder meer ook J.P. Chenet vandaan. Dat zeg ik... een grote coöperatie dus. Nou weet ik dat de kwaliteit van deze zogenaamde "bulkwijnen" uit de regio Languedoc-Roussillon met grote sprongen vooruit is gegaan dus laat ik nog even wachten met m'n eindoordeel voordat ik de wijn überhaupt geproefd heb. Alcohol is 13,5%, geen hout. In het glas helder, diep granaatrood, intensiteit 3 uit 5. Gematigd aromatisch, fruitig, floraal, licht kruidig, rijpe kersen, rozenbottel, framboos, perendrups, garrigue. In de aanzet een fruitig zoetje, fraaie hoge zuren, speekselopwekkend, strak, micro-bittertje, warm, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit zonder log te zijn, rijpe rode kersen, frambozen, rozenbottel, zwarte pruimen, kruidig, specerijen, droppig en licht aards in de finale. Weer een Merlot die mijn vooroordeel durft te tarten. Gelukkig maar. Gewoon lekker en zeer goed doordrinkbaar.