(advertorial)
Het ontstaan van Wijnpakkettenonline
Sinds 2012 is Wijnpakkettenonline te vinden op het internet. Jaarlijks stijgen de bezoekersaantallen fors en blijft het assortiment met kwalitatieve wijnen alsmaar toenemen. Maar wie is de persoon achter deze organisatie eigenlijk?
Voor dat verhaal moet je naar het Brabantse Boxtel. In de winkel van Bosch Wijnkopers wordt het verhaal al snel duidelijk. Bosch Wijnkopers is een riante wijnwinkel met meer dan 400 verschillende wijnen. De eigenaars Hans en Mieke Bosch zitten al meer dan 35 jaar in het vak en zijn een begrip in Boxtel en omstreken. Met veel enthousiasme en passie adviseren zij van donderdag t/m zaterdag wijnliefhebbers welke wijn zij het beste kunnen drinken bij het juiste moment. Ook zitten er lokale bedrijven en horeca in hun wijnportefeuille waardoor alle kanalen van wijn kunnen worden voorzien. Van internet hebben zij geen kaas gegeten. Aangezien Hans en Mieke beide de 60 zijn gepasseerd is dit ook niet zo gek. Hun zoon Pieter Bosch kwam begin 2012 met het idee een website te beginnen waarop particulieren en bedrijven wijnpakketten konden bestellen. Pieter zag dat er nogal wat lokale bedrijven jaarlijks hun relatiegeschenken en kerstpakketten met wijn bij zijn ouders bestelden. Hoe mooi zou het zijn om deze service voor heel Nederland aan te bieden? Vooral Mieke was sceptisch, wie gaat er nou wijn bestellen via internet? En hoe wil je dat dan gaan verzenden?
Desondanks besloot Pieter een poging te wagen. Voor het samenstellen van de wijnpakketten werd gebruik gemaakt van de wijnvoorraad van Bosch Wijnkopers waardoor Pieter de garantie afgeeft uitsluitend kwaliteitswijnen te verkopen. Er werd voor een relatief klein bedrag een website gebouwd met wijnpakketten als niche. Zonder enige kennis van online marketing en websites kwam Pieter al snel tot de conclusie dat het succesvol runnen van een website niet een kwestie van een website maken is en dat vervolgens de rest vanzelf gaat zoals veel mensen denken. Pieter ging zich inlezen in de technieken die achter online marketing zitten en paste deze toe op zijn website. Ook werd er extra geïnvesteerd in het design van de website. "De webwinkel is tenslotte het visitekaartje van je organisatie, wanneer deze er niet goed uitziet klikken bezoekers direct weg van je website". De eerste kleine bestellingen kwamen binnen wat elke webshop-eigenaar een boost geeft. Al het geld dat verdiend werd, werd direct weer geherinvesteerd in de website. “Stilstand is achteruitgang, vooral in deze dynamische branche”. Er werd geïnvesteerd in een nieuwe techniek waardoor het voor bezoekers mogelijk was een persoonlijke boodschap toe te voegen aan hun wijngeschenk. Anno 2013 was deze optie voor wijn er nog niet, Wijnpakkettenonline was de eerste website in de wijnbranche die dit mogelijk maakte waardoor het zich onderscheidde van andere aanbieders. Door deze optie aan de website toe te voegen werd het voor particulieren aantrekkelijker een bestelling bij Wijnpakkettenonline te plaatsen. Volledig anoniem kan er een wijngeschenk worden besteld dat op een ander afleveradres met persoonlijke boodschap of kaartje bezorgd wordt.
Tegenwoordig is het assortiment aan wijnpakketten en wijnen die los besteld kunnen worden drastisch uitgebreid. Particuliere wijnliefhebbers hebben hun weg naar deze website weten te vinden en komen maandelijks terug om hun favoriete wijnen te bestellen. Ook bedrijven kloppen aan de deur en bestellen grote aantallen wijngeschenken ten behoeve van hun relaties of personeel. In overleg met de klant stelt Wijnpakkettenonline relatiegeschenken of kerstpakketten met wijn op maat samen. "Volledig inspelen op de behoefte van de klant is de kracht van het bedrijf. Doordat al de wijnen op voorraad staan kan er snel worden geschakeld. Wij werken samen met Post NL en Flespakket waardoor 99% van onze bestellingen heel aankomen. Wanneer een wijn niet lekker wordt gevonden bieden wij een alternatieve wijn aan of betalen wij het geld terug. Wij vertrouwen op onze wijnkennis en geven onze klanten waar voor hun geld. Het beheer van de website ligt tegenwoordig in handen van professionals. Tegenwoordig hou ik me grotendeels bezig met de strategie van de onderneming. Wij zijn telkens op zoek naar nieuwe ideeën en vertalen deze via de website naar de doelgroep". Pieter is inmiddels al meerdere malen benaderd door online marketingbureaus met de vraag of hij niet voor ze wil komen werken maar geeft aan dat hij nog lang niet klaar is met Wijnpakkettenonline.
"Voor mijn gevoel zijn we net begonnen. Toen mij verteld werd dat een bedrijf ongeveer 5 jaar nodig heeft om rendabel te worden geloofde ik het niet. Ik dacht dat dit wel sneller kon, op eigen wijze heb ik ondervonden dat ondernemen een proces is dat tijd nodig heeft. Als ondernemer blijf je jezelf ontwikkelen en dat gaat niet zonder slag of stoot. Een nachtje piekeren over een investering of idee is inherent aan ondernemen. Uiteindelijk is het een geweldig proces om mee te maken waar je sterker uitkomt. De uitdaging, plezier, vrijheid en energie die je terugkrijgt kan qua werk nergens tegenop. Het is de kunst om de ideale balans tussen werk en privé te vinden en te werken om te leven en niet te leven om te werken. En de stelling dat je gemiddeld 5 jaar nodig hebt om een rendabele onderneming op te bouwen klopt, unieke trends en ontwikkelingen daargelaten. Met een lange termijnvisie langzaamaan je onderneming uitbouwen vormt de hoeksteen van elke onderneming. Jullie gaan nog veel van ons zien en horen...".