27 juni 2014

Pierre Baptiste IGP Pays d'Oc Chardonnay 2013

Zelden kan ik het volledig eens zijn met de wervende wijn-omschrijvingen op wijnwinkel-websites, het is tenslotte reclame, bedoeld om de wijn te verkopen. Op een aantal superlatieven en overdrijvingen na kan ik me echter redelijk goed vinden in die van de wijn van vandaag. Hij komt van Wijnvoordeel en ik zal me moeten inhouden om niet dezelfde woorden te gaan gebruiken maar dat gaat me niet voor de volle 100% lukken. Alcohol is 12,5%, er heeft houtrijping plaatsgevonden, geen verdere details hierover kunnen vinden. In het glas helder strogeel (ai! daar ga ik al). In de neus wat zonnebloemolie, een botertje, hooi, klein beetje vanille, citrusfruit, hint tropisch fruit. Filmend in de mond, rond, vettig, kruidig, voldoende zuren, niet extreem hoog, mini-bittertje in de finale. Smaken van vanille van het hout, citroen, tropisch fruit. Hij is wat enkelvoudig, vlak en de afdronk is niet zo lang als dat men beweert. Hoewel niet overdreven aanwezig is het juist het houtgebruik dat de wijn draagt. Ik kan me overigens helemaal vinden in de tekst 'een typische Chardonnay', dit is wat de consument verwacht van een Chardonnay.