03 januari 2012

Stellenbosch Welmoed Cabernet Sauvignon 2009

Ik had zo m'n reserveringen bij deze wijn. Nieuwe Wereld, supermarkt tot 5 euro, houttoevoeging? Eens kijken of mijn vooroordeel weggenomen kan worden. AH €4,99 alcoholpercentage 14%. Het typische aroma van cederhout (sigarenkistje) is aanwezig, ook is daar iets van potloodslijpsel. Een lichte kruidigheid; rozemarijn. Ook in smaak komt het potloodslijpsel terug, iets wat ik eerder bij cabernet franc verwacht. Laag in de tannines, ook laag in het fruit echter. Beetje zwarte bessen maar de kruidigheid wint het van de fruitigheid. Er is wel een mooie zuurgraad, het is geen vervelend glas wijn. De balans slaat in mijn beleving echter iets te veel door naar de kruidigheid. Lengte van de afdronk krijgt een 2 op een schaal van 5. Het is een sappig glas en dat viel me alles mee.