25 juli 2010

Road trip Rotweinstrasse

Vandaag teruggekomen van een dagje trippen in Duitsland, langs de rivier de Ahr. Veel te kort om dit gebied in één dag te bezoeken, dus zeker de moeite waard om hier eens een iets langere vakantie naartoe te plannen. Waar ik helaas niet aan toe gekomen ben: wijnproeverijen en lange wandelingen. Rijdend over de Rotweinstrasse, hoe toepasselijk, kun je niets anders doen dan je verbazen over de steilte van de ligging van de vele wijngaarden hier aanwezig. Het zal je dan ook niet verbazen dat hier alles met de hand wordt geplukt. En zoals de naam van de weg al aangeeft: er worden hier voornamelijk rode wijnen geproduceerd, iets wat vrij uniek is in Duitsland. De tocht begint, komend vanaf de snelweg 61, in het dorp Altenahr en gaat via plaatsen als Mayschoss, Rech en Dernau naar Ahrweiler waar we een hotel hebben geboekt.



In augustus en september schijnt het hier het drukst te zijn met allerlei wijnfeesten, proeverijen en natuurlijk ook tijdens de oktoberfeesten, al gaan die meer over bier. Ahrweiler is een mooi ommuurd stadje, met huizen in vakstijl en een mooi, groot marktplein met vele terrassen. Omdat we er maar één dag waren, heb ik de plaatselijke supermarkt (HIT) bezocht om wijnen in te slaan. Het leukst is natuurlijk toch om ze eerst te kunnen proeven, maar ik heb gewoon de gok genomen en een aantal flessen gekocht. Allemaal afkomstig uiteraard van de wijngaarden uit het Ahrtal. Ik heb één zoete, twee half-droge en drie droge rode wijnen meegenomen, allemaal spätburgunders, oftewel pinot noirs op z'n Frans. Tevens heb ik nog een Jean Stodden Recher Herrenberg uit 2005 gekocht voor de prijs van bijna 27! euro. De hoogste prijs die ik tot nog toe voor een fles wijn heb betaald, maar volgens wat ik allemaal heb gegoogled over deze wijn, zou het de moeite waard moeten zijn. Deze wijnen komen natuurlijk later allemaal nog aan bod op dit blog.